כל אדם עשוי לדבר בצורה טובה כזו או אחרת בהתאם לידיעותיו, לכושרו הקבוע או הארעי החולף הבלתי ממוקצע, או בהתאם לתשומת ליבו המוקפדת והמתיצבת לצד כושר דיבורו או במילים אחרות "אינטליגנציית דיבורו".אינטלגנציה זו עתידה להתפתח בעוצמתה, בחוכמתה ובעושרה ככל שהאדם יקדיש לדיבור מספיק תשומת לב ויהיה בעל נכונות גבוהה יותר לחדד את כישוריו הנתונים. כאשר אדם ירצה לפתח אינטליגנציית דיבור ייתכן והוא יוותר,למרות רצונו העז בכך, חסר אונים וללא ידע מעשי כיצד עליו לגשת באופן ראשוני לנושא ולמה להתייחס. לכן, לטובת יכולת המבט הראשונית המתבקשת על תחום כה מגוון ואינסופי ,כעולם הדיבור, מוצע מאמר זה. מיקום נקודת המבט על הדברים (הנחשבים,הנאמרים או העתידים להתרחש במרחב הדיבור) אינטליגנציית הדיבור, בדיוק כמו כל דבר אחר בחיים - תחילתה בנקודת המבט הנכונה על הדברים ומיקום נקודת המבט האופטימלית (בהתאם לנדרש במצב) על מלוא הדברים שעליהם נסוב הדיבור. אדם עשוי לדמיין את עצמו בתוך הדברים הנאמרים,אדם אחר עשוי לדמיין עצמו כעומד מן הצד,אדם נוסף עשוי לדמיין את עצמו פעם במצב זה ופעם אחרת במצב שונה,וככלל - רבות הדרכים "להתמקם" בדמיון כלפי הצטיירות הדברים. הן שעה שאתה עומד מול הדובר אשר מולך כמאזין שקט או כדובר בפני עצמך העתיד לפתוח את פיו בהגיע תורו.חיזוי צעדים קדימה או פנימה ויצירת מהלכים כמו בכל דבר בחיים, אינטליגנצייה מחייבת ידיעת התייחסות משופרת ליכולת התקדמות בכל מרחב, הכרת עושר דרכי עולם הדיבור ושיטותיו ושימוש יעיל בכלי הדיבור. על כן מומלץ לפתח ככל היכולת את מלוא ההסתכלות העשירה מן הנקודה הגבוהה ביותר האפשרית על עולם הדיבור.הסתכלות טובה דיה על דיבורם של אנשים אחרים ואף על של עצמך, מתוך מטרה אמיתית ללמוד טוב יותר את דיבורך שלך ולהכירו באופן משופר - מניבה פיתוח אוטומטי של מודעות לאסטרטגיות וטקטיקות דיבור. כאן למעשה הכוונה הינה ליכולת ל"התנועע" בדיבור טוב יותר באמצעות ההבנה והכרת דרכי התקדמות שונות המצויות בו. הקדשת תשומת לב לכלי עולם הדיבורכלי עולם הדיבור הינם רבים ומגוונים אך ניתן לצמצמם באופן פופולארי ודי מוכר לדברים הבאים לשם התחלה טובה מספיק של התוודעות אליו:
• על מה מדברים (מיון הנושאים השונים)
• איך וכיצד מדברים (לפי תכונות: קור וחום, ניסוחים אופיינים שיטות וטכניקות)
• אוצר מילים והשימוש בו
• חלוקת אוצר המילים לקבוצות מילים בעלות מישקלי שימוש חשובים יותר ולקבוצות בעלות מישקלי תפקיד החשובים פחות
• השוואת סוגי המילים (תארים,פעלים,מיליות חיבור) לזירות מוכרות (כגון שחמט למשל) ועל ידי כך באמצעות דגמים ומודלים של ידע לנסות לתת לכל סוג וסוג של מילים משקל כובד יחסי בהתפתחות ה"מערכה" והבנה סגולית של תרומת הקבוצה הספציפית של המיון להתקדמות העינינים.
• הבנת אופני ניסוח וואריאנטים (וואריאנטים הינם ניסוחים החוזרים על אותו דבר אך במילים אחרות למעשה)
• הבנת השימוש בגופים : אני,אתה,הוא - יחיד ורבים : נוסחאות ווינמר,והמעבר ביניהם. מתי הוא חשוב,מאילו סיבות ומהו תורם.
• פיתוח יכולת להגיע ליכולת תיאור טובה מספיק (בין אם לפי גישת "הפעלת כל החושים" או בין אם בשיטות "נגיעות"- דיבור נקודתי)
• הכרת שיטות ודרכי הסתכלות על חישובי מיון האנשים ואופן דיבורם בצורות שונות ומגוונות.
• הבנת סוג הדברן שאתה (או המקשיב).אגב, בהחלט ייתכן וזה משתנה כאשר אתה "עובר" מצד לצד.
• הבנת סוג הדברנים אשר מולך (לפי מודלים ממוקדים או מודלים היקפיים).
• פיתוח יכולת להבין את המניע אשר מאחורי הדיבור וכיצד הוא משתקף בדיבורו של כל אחד אשר מדבר אליך
• הבנת ההפרדה שבין דיבור על,לבין דיבור אל לבין דיבור ללא גוף או דיבור "מ"- כלומר: לפי כיווניות.
• הבנת מעגלים רטוריים: מה הם הדברים הנאמרים כהרגל ומתי מגיעים הדברים האמיתיים (זמנים, חישובי תנע)
• הבנת מה אומרות הדוגמאות שהאדם משתמש בהן על אופיו.הקדשת תשומת לב מתאימה לכך.
• הכרת "מרחבי התקדמות" - תכונות המוצאות החוצה ,מן הרעיונות של מרחבי המשמעות, אל שטח וירטואלי דימיוני.כלומר: יצירת שימוש באזורים כמו"הבנה","מצב" - שהינם תיאורטיים ואשר עשויים להיות מוגדרים כמרחבים ומיתחמים אובייקטוראליים בין הדוברים.
חבר ארגון הכותבים הישראלי מ 1995
התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).
http://www.winwrite.co.il
התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים
ראו אודותיי בלחיצה על שמי (המסומן בכחול בראש המאמרים).
http://www.winwrite.co.il